در پایان جلسه ابوالفضل درخشنده به جمع‌بندی تکمیلی مباحث پرداخت و تاکید کرد: این مکاتب، در واقع سلیقه‌هایی هستند که منتشر شده‌اند. در خصوص ویژگی‌هایی که برای فراداستان بر می‌شمرند، حضور ملموس و مشخص نویسنده در فضای داستان است که نوعی سلیقه است. ما قبل از مکاتب مدرنیسم و پست‌مدرن هم نتیجه‌گیری مستقیم و غیرمستقیم را داشتیم؛ پس آن‌ها تکنیک جدیدی ارائه نکرده‌اند. اگر خواننده را در شرایطی قرار دهیم که خودش بتواند نتیجه‌گیری کند و تصمیم درست را اتخاذ کند، یعنی در اوج رهاکردن داستان. نتیجۀ یک کشمکش خوب، بحران است. بحران یعنی جایی که خواننده در هول‌ و ولا قرار می‌گیرد. حالا آن‌ها بحران را حذف می‌کنند و نقطۀ اوج را جایگزین می‌کنند؛ ولی مگر می‌شود تا بحرانی شکل نگرفته، نقطۀ اوج تشکیل شود؟ به‌عبارت‌بهتر، ثمرۀ یک کشمکش خوب، بحرانی است که به نقطۀ اوج منتهی بشود؛ اما در مدرنیسم به این فرآیند توجهی نمی‌شود. این مکتب سعی داشت ضرب‌آهنگ داستان را تند کند؛ درحالی‌که ما می‌گوییم ضرب‌آهنگ متناسب داستانی. مدرنیسم، حرکت و سرعت رو به ازدیاد را بر هم زده و می‌گوید شما با سرعت شروع کنید؛ یعنی با نقطۀ اوج. چون مدرنیسم بعد از جنگ جهانی شکل گرفت، با یک دنیای افسرده مواجه بود. تمام فکر اولیه‌هایی هم که شکل گرفت، از پراکندگی ذهنی افراد شکل گرفت.


برنامه‌های فصل پاییز فرهنگسراها با توجه به سلیقه و استقبال مخاطبان آغاز شده‌است. فرهنگسرای آفتاب هم با برگزاری عصرانه‌های داستانی میزبان مخاطبان است. در این برنامه علاوه برشیوه‌های مقدماتی فنون و مهارت‌های داستان‌نویسی، نقش ادبیات بر موضوعات زندگی نیز بررسی می‌شود. «ابوالفضل درخشنده» محقق و نویسنده هم‌محله‌ای ساکن سوهانک که چندی پیش مهمان عصرانه‌های داستانی فرهنگسرای آفتاب بود معتقد است همه موضوعاتی که در جامعه با آن دست به گریبان هستیم در ادبیات ریشه دارد و با بهره‌گیری از اقیانوس پر از جواهر ادبیات می‌توانی گره‌ ناهنجاری‌های اجتماعی را باز کرد. او در این نشست نقش ادبیات بر فرهنگ و اقتصاد را هم بررسی کرد. درخشنده از 4سال پیش در کارگاه‌های آموزشی فرهنگسراها و مراکز فرهنگی پایتخت تدریس می‌کند.  


به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه یک‌روزه «نویسندگی خلاق» با هدف افزایش مهارت‌های نویسندگان نوقلم سه‌شنبه ۲۳ مهرماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور ابوالفضل درخشنده در فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود. 


نقش هنر داستان نویسی در اقتصاد خانواده.


دبیر سوگواره بفرمایید روضه گفت: میخواهیم فرهنگ عزاداری و نذری دادن را با هنر داستان نویسی که  زبان مشترک تمام هنرهای نمایشی است گره بزنیم


به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین نشست بررسی نقش مکاتب ادبی در هنر داستان‌نویسی با مشارکت کانون ادبیات داستانی سرو روز سه‌شنبه ۱۶ مهر ماه ساعت ۱۷ با حضور ابوالفضل درخشنده، غزل بابایی (با ارائهٔ مکتب‌های پارناس و سمبولیسم) و کاوه هرندی (با ارائه مکتب کوبیسم) در فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود. 


درخشنده: فرمانده عتیق روایتی از یک فرمانده دلیر است که جلوی دشمن ایستاد
 

فرهنگ‌سرای سرو با مشارکت «کانون ادبیات داستانی سرو» به‌مناسبت «هفتۀ دفاع مقدس» جلسۀ نقد و بررسی کتاب «فرمانده‌عتیق» را برگزار می‌کند.


ابوالفضل درخشنده در جلسه نقد و بررسی فیلم نفوذی گفت: بسیاری از عملیات‌ها در دفاع مقدس اگر چه لو می‌رفت اما با رشادت رزمندگان به نتیجه می‌رسید. اما چه کسانی عملیات‌ها را لو می‌دادند؛ عواملی که به ‌شکل خود رزمندگان، نماز شب هم می‌خواندند.


مسابقه داستان‌نویسی بفرمایید روضه با هدف زنده نگاه‌داشتن سنت پسندیده روضه‌های خانگی به همت فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود.


12345678910...